
 
 

 

  

 



 2 

 

 

TABLE OF CONTENTS: 

 

 
I FREEDOM OF EXPRESSION ............................................................... 3 
 
II  MONITORING OF THE IMPLEMENTATION OF EXISTING LAWS ...... 9 
 
III  MONITORING OF THE PROCESS OF ADOPTION OF NEW LAWS ..... 12 
 
IV MONITORING OF THE ACTIVITIES OF REGULATORY BODIES, 
STATE AUTHORITIES AND COLLECTIVE ORGANIZATIONS FOR THE 
PROTECTION OF COPYRIGHT AND RELATED RIGHTS ............................14 
 
REGULATORY BODIES ..............................................................................14 
 
STATE AUTHORITIES ................................................................................ 15 
 
COLLECTIVE ORGANIZATIONS .................................................................16 
 
 
V  THE DIGITALIZATION PROCESS ..................................................... 18 
 
 
VI  THE PRIVATIZATION PROCESS ....................................................... 18 
 
 
VII CONCLUSION ....................................................................................19 

 
 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



 3 

I  FREEDOM OF EXPRESSION 

 

In the period covered by this Monitoring Report, there were several cases pointing to 

potential violations of freedom of expression. 

 

1.  Threats and pressures 

 

1.1. The Media Center Belgrade and the NGO “Urban in”, which have organized a visit for 

domestic and foreign journalists to Novi Pazar, have criticized the Mufti of the Islamic 

Community in Serbia Muamer Zukorlic over his treatment of the television station “Regional 

Television” from that city. The above mentioned organizations’ press release said that 

Zukorlic didn’t allow the said station to report, together with other television crews, from the 

meeting held on November 3 in the premises of the Mesihat. In the meantime, Zukorlic 

announced he would press charges against the Media Center “for spreading lies and 

untruths“. The press release of the Information Center of the Islamic Community in Serbia 

said that the Regional Television Novi Pazar had been, just like other media, properly 

informed about the above mentioned meeting and that it was treated evenhandedly in 

shooting and reporting from the meeting. The press release went on saying that the proof of 

the above was the fact that the Regional Television Novi Pazar aired the package and original 

footage from the meeting in its central news bulletin. The station responded that they had 

been invited by the Mesihat to report from the meeting with the journalists visiting Mufti 

Zukorlic. However, the press release of Regional Television Novi Pazar also says that “five 

minutes after the start of the shoot, the crews of TV Jedinstvo and the cameraman of 

Regional Television Novi Pazar were asked to leave the premises, while the only ones allowed 

to stay and shoot the whole course of the meeting was the crew of TV Universa from Novi 

Pazar”. 

 

According to the Public Information Law, only state bodies and organizations, local 

autonomy and local self-government bodies, public services and public companies, as well as 

members of parliament and councilors, are required to make information about their 

activities available to the public and under equal conditions for all journalists and public 

media, without discrimination. However, the relevant provision of the Public Information 

Law should not be interpreted as a “permission“ for the Islamic community in Serbia or any 

other religious community to discriminate against certain journalists and media. The Law 

namely stipulates that it is forbidden to restrict, directly or indirectly, the freedom of public 

information that is in the interest of the public, and particularly not by misusing private 

powers or rights, or in any other way that may impede the free flow of ideas, information and 

opinions. Since the meeting between the Chief Mufti of the Islamic Community in Serbia and 



 4 

a group of domestic and foreign journalists is undoubtedly an event the public has a justified 

interest to be informed about and since the media are entitled to freely collect and release 

information about such an event, the whole case may be interpreted as discrimination against 

TV Jedinstvo and Regional Television, both from Novi Pazar. All the above in view of the fact 

that the television crew of the third station – TV Universa – was allowed to shoot the entire 

meeting. 

 

1.2. On November 4, 2010, the private Radio Television “Spektri” from Bujanovac, which 

is broadcasting in Albanian language, announced in a press release that “several inspectors” 

from the Vranje Police Directorate, paid a visit to this station and started an investigation in 

the premises at the orders of the Public Prosecutor’s Office in Belgrade. The press release 

went on saying that the reason for the investigation was the complaint filed by the Republic 

Broadcasting Agency (RBA), in which the regulatory body alleged “Radio Spektri to have 

been broadcasting without a license“. Moreover, the press release said, the inspectors 

inquired about the business records of the station in the previous three years and requested 

access to registration documents, and also wanted to know about the programming. RTV 

Spektra branded the actions of the inspectors inacceptable, politically motivated and aimed 

at discriminating against the Albanians in their legitimate right to be informed in their own 

language. 

 

According to the information available, Radio Spektri has been broadcasting since 2001, 

while TV Spektri has been on the air since 2003. From the information available in the public 

registry of licenses issued to broadcasters kept by the RBA under the Broadcasting Law, the 

Spektri Croadcasting Company from Bujanovac possesses a broadcasting license for 

television program for the local area of Bujanovac. Spektri, however, doesn’t have a license 

for radio broadcasting. At the last open competition for regional and local licenses, according 

to the list released by the RBA on August 31, 2010 the local radio license for Bujanovac was 

issued to the public company Radio Bujanovac and not to the private Radio Spektri. 

According to the information published by certain newspapers, Radio Spektri ceased to 

broadcast its program, after the results of the open competition were released, only to be 

back on air in late October. In the concrete case, broadcasting without a license may 

represent a criminal offense under Article 353 of the Penal Code (unauthorized performance 

of activity), which provides for a fine or prison sentence of up to two years for unauthorized 

performance of activity and performance of activity for a remuneration, for which the law 

requires the possession of a license issued by the competent authority. However, two things 

are questionable in the above case. First, have the police been really investigating anything 

related to the content aired by Radio Spektri? In the opinion of the authors of this Report, if 

the RBA really filed a complaint for an offence under Article 353 of the Penal Code and not 



 5 

for some other offense, the actions of the inspectors would have been unacceptable, unless 

they were trying to establish if Radio Spektri had broadcast program and charged for 

advertisements, since the latter might represent “remuneration” as provided for by the Penal 

Code in the definition of the criminal offense of unauthorized performance of activity. The 

second question concerns the extent to which the broadcasting of Radio Spektri is currently 

unauthorized. Namely, Article 119 of the Broadcasting Law says that the stations that were 

broadcasting at the time when the said Law entered into force – and Spektri is definitively 

among such stations, since it has been on the air since 2001 – shall freely continue to 

broadcast until the completion of the open competition for the issuance of broadcasting 

licenses. If that open competition for the issuance of broadcasting licenses is the one related 

to which the RBA released a list of recipients of the licenses on August 31, the question is 

when was the competition closed? Namely, since the competition was called for the issuance 

of licenses, it might be logical to assume that it was completed only when the licenses were 

actually issued and not at the moment when the list of recipients was published. According to 

the records from the public registry of issued licenses, Radio Bujanovac has still not been 

issued a license. Whatever the case may be, it remains to be seen what the Court will decide 

about the dilemma related to the interpretation of Article 119 of the Broadcasting Law. 

 

1.3. On November 5, 2010, the workers of the company „RS partners PES“ from Surdulica, 

who have been on strike for the last six months, attacked the television crews while filming 

their protest. The workers prevented RTS cameraman Igor Ivanovic from shooting and 

shouted abuse and insults. They also threatened other reporters that they would break up 

their equipment. The police managed to thwart the attack. According to media reports, the 

workers didn’t like the fact that the RTS and other media included in their reports the 

statements of the company management – they said they wanted only their voices to be 

heard. Member of the strike committee Violeta Djordjevic called for understanding and 

apologized to the reporters. 

 

The Public Information Law prohibits anyone from putting physical or any other form of 

pressure on public media and the staff thereof, or any other influence that may obstruct their 

work. Moreover, according to journalist codes of ethics and the Broadcasting Law, the RTS, 

as a public broadcasting service, as well as all other electronic media, are required to provide 

complete information about matters of public interest. In the case of strikes, this involves the 

duty to present the arguments of both sides – in this case the workers and the factory’s 

management. 

 

1.4. Vlada Djukanovic, the author and host of the radio program “Na liniji” (On the Line) 

on Radio Fokus has alleged that the signal of his station was being interfered with during the 



 6 

said program. “We have been suspecting for days that someone from the government is 

interfering with our program on purpose because it is critical towards them. Today, when the 

guest of the program – dealing with the topic of changes in Serbia – was Tomislav Nikolic, 

the signal suddenly disappeared at 11.50h only in Southern Serbia and the entire program 

was completely interrupted half an hour later”, Djukanovic told the daily “Alo”. 

 

If Djukanovic’s allegations would prove to be true, the perpetrator could be held legally 

accountable for the criminal offense of preventing the printing and distribution of print items 

and program broadcasting referred to in Article 149 of the Penal Code. That regulation makes 

it punishable by a fine or by a prison sentence of up to one year to unlawfully prevent or 

obstruct the broadcasting of radio and television program. If the said actions are performed 

by a functional person in discharging his/her duties, the offense is subject to a prison 

sentence of up to three years. We hereby remind that in the last couple of years in Serbia 

there were no cases of alleged willful interference of radio programs. Such allegations were 

formerly common, especially with the program “Pescanik” (Hourglass), aired on Radio B92 

for years. According to the once banned book “Military Secret” by Vladan Vlajkovic, which 

contained authentic minutes from the meetings of the Serbian military top brass during the 

Milosevic era, jamming the signal of independent electronic media in that period was routine 

practice, involving, among others, military security agencies. After these allegations came to 

light, Radio B92 pressed criminal charges, but to no avail since nobody was ever prosecuted 

or tried. 

 

1.5. On November 13, 2010, the Journalists’ Association of Serbia (UNS) announced that 

Violeta Popovic, the correspondent of Prva TV from Gornji Milanovac, had had her car 

vandalized twice in a week, at night, on the parking lot in front of her apartment building 

with side mirrors broken and the car sprayed with paint. UNS’ press release warned that the 

journalists, due to their occupation and recognizability, were often exposed to such 

harassment without concrete reason. Such harassment is seldom punished and typically later 

evolves into physical assaults. UNS called on the police and the Prosecutor to qualify the 

perpetrators of such incidents according to the provisions of the amended Penal Code, which 

provides for prison sentences of up to eight years for physical attacks, but also threats to 

physical security. 

 

The amendments to the Penal Code from 2009 provide for more stringent sanctions, namely 

from 1 to 8 years in prison for threatening the security of persons performing jobs of public 

interest in the field of information, in relation to the performance of their duties. In the 

concrete case, however, it is unclear if the vandalizing of Violeta Popovic’s car happened in 

relation to her journalist work and if such act may be interpreted as a threat of a renewed 



 7 

attack on her or merely as vandalizing. Namely, in order for such damage to be qualified for 

protection under the Amendments to the Penal Code from 2009, both of these conditions 

would have to be fulfilled. 

 

1.6. On November 16, 2010, the correspondents of Politika and Vecernje Novosti from 

Krusevac Rade Stankovic and Zorica Avramovic have pressed charges against Bratislav 

Ivanovic, who, as they claimed, attacked them physically, in the churchyard of the St Nicholas 

Church in the village of Mala Vrbnica, where the reporters were talking to the locals. They 

were reporting about citizens’ reactions to the decision of the City Council of Krusevac to 

withdraw the protection of the natural monument – an ancient oak tree in the village of Mala 

Vrbnica. In the charges they have pressed, the reporters claim that, while they were 

interviewing the villagers, Bratislav Ivanovic told them to “get lost immediately”. After they 

refused, Ivanovic stepped towards Zorica Avramovic threatening her and then swung his fist 

at Rade Stankovic, with the intent to snatch their cameras and smash them. The reporters say 

they don’t know what could have been the motive of the attack, since they had never 

encountered Ivanovic before or the other villagers who happened to be in the churchyard at 

the time of the incident. 

 

As we have already mentioned, the Public Information Law prohibits anyone from putting 

physical or any other form of pressure on public media and the staff thereof, or any other 

influence that may obstruct their work. In the concrete case, the attack on the reporters could 

include elements of the criminal offense of violent behavior, defined in the Penal Code as a 

serious public order offense in the form of insults or harassment, violence, provoking a brawl 

or rude or impertinent conduct. Violent behavior is subject to a prison sentence of up to three 

years; in its qualified form, when violent behavior is performed as part of a group of persons 

or when it has led to minor bodily harm or severe humiliation of citizens, it is subject to a 

prison sentence of up to five years. 

 

2.  Legal proceedings 

 

2.1.  The Court of Primary Jurisdiction in Cacak has sentenced in first instance the priest 

Vlasta Zlatic from Silopaj over the threats made against the reporter Zoran Marjanovic “that 

he would fare like (murdered journalist) Curuvija”. Zlatic was sentenced for the criminal 

offense of threatening the security of the reporter and slander with the fine of 40 thousand 

dinars. He was also ordered to pay the court costs. However, Marjanovic said he would 

appeal the verdict. “I am satisfied with the verdict, but not with the amount of the fine. Such 

low fines will not help protect the journalist profession”, he said. As a reminder, after the 



 8 

publication of texts in which Zlatic was said to have beaten up his unwed wife, the priest 

threatened the author Marjanovic by telephone and also in presence of police officers. 

 

Under the Penal Code, threats against the security of a person, in the form of threatening to 

attack a person or that person’s next of kin, will be subject to a prison sentence of up to three 

years, while slur will be punishable by a fine ranging from 40.000 and 200.000 dinars. These 

penalties have been made more stringent with the Amendments to the Penal Code from 

2009, namely 1-8 years for threatening the security of persons occupying jobs of public 

interest in the field of information, in relation to the performance of their duties, which 

category of persons most certainly includes journalists. At the same time, under criminal law 

provisions pertaining to alleviated penalties, if no lower threshold is provided for an 

imprisonment penalty, a fine or community service may be pronounced instead of a prison 

sentence. From the sketchy information available about the first-instance sentence of the 

Court of Primary Jurisdiction in Cacak, it is difficult to deduce that alleviating circumstances 

have been considered by the court when weighing the penalty in the concrete case. What is a 

concern, however, is the fact that the courts typically sentence the perpetrators of attacks 

against journalists to sentences below the legal minimum. 

 

2.2.  The Appellate Commercial Court has rejected the appeals filed by Television B92 and 

its News Director Sanda Savic against the first instance verdict of the Commercial Court in 

Belgrade, which ordered the station and Savic to pay a fine in the amount of 650.000 RSD. 

The Appellate Commercial Court and the former Commercial Court in Belgrade have found 

that, in its program “B92 Investigates: Dada Vujasinovic – the First Victim” aired in June 

2007, B92 has unlawfully shown parts of the film “Sister” of author Nenad Krasavac, as well 

as parts of the material found by the courts to have been shot for use in the said film, albeit 

they had ultimately not been used in it. B92 announced it would propose to the Republic 

Public Prosecutor’s Office to file an extraordinary legal remedy against the Appellate 

Commercial Court’s decision – Request for Protection of Legality. 

 

The reason why this case is significant for the media in Serbia in general is the nature of the 

material used by TV B92 in its program about Dada Vujasinovic, the journalist murdered in 

1994. After the attempted assassination of Vreme weekly’s journalist Dejan Anastasijevic in 

April 2007, the said station aired a series of documentary programs about unsolved murders 

of journalists in Serbia in the last 20 years. TVB92 hasn’t denied using in the program “Dada 

Vujasinovic – the First Victim” slightly less than three minutes of material from Nenad 

Krasavac’s film. However, in several cases filed by Krasavac after TVB92’s program was aired, 

he insisted that the material he had shot also included the footage of the court reconstruction 

of Dada Vujasinovic’s death, handled by Dobrivoje Gerasimovic, the investigative judge of the 



 9 

then District Court in Belgrade, who died in the meantime. Professor Branimir Aleksic PhD 

and Graduated Engineer Milan Kunjadic also participated, as court experts, in the 

reconstruction conducted on May 5, 1998, in the presence of Vujasinovic’s parents and their 

lawyer Branislav Tapuskovic. According to the testimony of the father of the late Dada 

Vujasinovic, judge Gerasimovic rejected his request to appoint different experts, but allowed 

the reconstruction to be recorded on camera. Vujasinovic insisted on the reconstruction to be 

recorded because the independent experts he had hired personally claimed that his daughter 

had been murdered, while Aleksandric and Kunjadic insisted on the suicide version. At the 

time when TVB92 was preparing its program, reports in the daily Politika suggested that the 

District Court in Belgrade, fourteen years after Vujasinovic’s death, was close to giving up the 

official version – according to which she had committed suicide – and to finally qualify this 

case as murder. Vujasinovic’s father then furnished the footage of the reconstruction to 

TVB92, with the proposal to include it in their program, which TVB92 ultimately did. 

Krasavac, who was hired by Vujasinovic’s parents, with the approval of the investigative 

judge, to film the reconstruction, also used the parts of the same footage, with the consent of 

Vujasinovic’s father, for his film “Sister”. TVB92 claimed the said footage to be part of the 

court material, which, according to the Law on Copyright and Related Rights, was not to be 

considered as an author’s work, particularly in view of the fact that the recording was 

conducted at the order or with the permission of the investigative judge and was requested 

and approved with the purpose of being used in the proceedings. If the verdict of the 

Appellate Commercial Court remains intact, it would substantially affect the manner in which 

the media will be able to report about legal proceedings in Serbia. 

 

 

II  MONITORING OF THE IMPLEMENTATION OF EXISTING LAWS 

 

1. Public Information Law 

 

1.1.  The implementation of the Public Information Law has been partly discussed in the 

Freedom of Expression section. 

 

1.2 On November 11, 2010, at the session of the European Integration Committee of the 

Serbian Parliament, the Head of the EU Delegation to Serbia Vincent Degert presented the 

European Commission Progress Report for Serbia for the year 2010. Degert stressed that the 

said report was essentially positive, for it recognized Serbia’s progress in political 

democratization and acknowledged a certain degree of economic recovery. However, the 

reports points to problems in several areas and particularly in the reform of the judiciary, 



 10 

fight against corruption and organized crime, the rule of law, the absence of a wider debate 

prior to passing new laws and frequent recourse to urgent proceedings when a law is passed. 

Degert especially pointed to the example of the Public Information Law, the provisions of 

which were invalidated by the Constitutional Court and which were adopted without 

consulting the public in the first place. 

 

1.3.  The majority of media in Serbia are not adhering to ethical and professional standards 

provided for by the Serbian journalists’ Code of Ethics, the Public Information Law and other 

applicable regulations. This is the conclusion of a text published in the Danas daily on 

November 21. The representatives of journalists’ associations agree that the main omission of 

the media is the failure to respect the presumption of innocence. The Chairman of IJAS 

(NUNS) Vukasin Obradovic said that his organization “impatiently awaits the Press Council 

to become operational”, adding that this self-regulatory body could improve the situation in 

the field of the media. The Chairman of the Executive Board of the Association of Journalists 

of Serbia (UNS) Petar Jeremic said that the largest number of violations had taken place in 

the tabloid press, but added that there were examples of the public broadcasting service 

breaching the same rules. Jeremic believes that, related to the above state of affairs, the Press 

Council will have an important role to play in the case of print media, while the Republic 

Broadcasting Agency (RBA) should, in his opinion, oversee the observance of regulations in 

broadcast media. 

  

2.  Broadcasting Law 

 

2.1. The television station SOS channel has announced that the Republic Agency for 

Telecommunications (RATEL) has switched off their transmitter on the Beogradjanka 

building “in order to prevent an examination with the purpose of determining if SOS kanal’s 

frequency was overlapping with the one of the Romanian Television”. SOS press release said 

that four years after being awarded a defective frequency, RATEL and the RRA are yet to 

solve the problem. As a consequence, the said television station has suffered millions in 

damage, while the viewers have been unable to watch their program on a regular basis. As the 

station claims, the complete documentation with all relevant measurements and information 

related to this case was furnished to the most important institutions in Serbia, as well as to 

the OSCE and the European Commission’s office in Belgrade. 

 

The press release of SOS channel reveals only a part of the story related to the withdrawal of 

the license of this regional specialized sports station from Belgrade. Namely, on RBA’s 

website at http://www.rra.org.rs/index.php?task=content&id=103, one may see the decision 

http://www.rra.org.rs/index.php?task=content&id=103


 11 

of the RBA Council dated March 24, 2009, according to which SOS channel was to be 

stripped of its broadcasting license if it failed to pay its dues to the Agency in the amount of 

20.956.831,16 RSD (more than 220 thousand euro at the then exchange rate) within seven 

days or to deposit a bank guarantee covering the same amount payable on May 31, 2009. 

Since SOS channel did not pay the due amount or deposit the guarantee, its license was 

withdrawn on April 1, 2009. On February 26, 2010, RATEL passed the decision no. 1-01-345-

148/10, which is also available at http://registar.ratel.rs/cyr/filestore/?filestore=6&id=738, 

disallowing the operation of SOS channel radio stations (television transmitters) on the 36th 

and 38th channel in Belgrade, invoking the RBA request and Article 77 of the 

Telecommunications Law. This Article stipulates that a radio station’s permit may be 

withdrawn if it expires, if it is withdrawn upon decision of a broadcasting regulatory body or 

in some other way, if the television and radio broadcasting license expires pursuant to a 

special law regulating the field of broadcasting.  SOS channel has indeed recurrently pointed 

to the problem of suffering harmful interferences from Romanian broadcasters, resulting in 

the television’s inability to properly cover with its signal the service zone on 36th UHF 

channel – for which it has obtained a license on an open competition and in line with the 

current allocation plan. However, unhappy with the slowness in solving this problem by the 

competent Serbian and Romanian administrations, SOS channel refused to pay its 

broadcasting fee, creating thereby the grounds for the withdrawal of the broadcasting license 

according to the provision of Article 61 of the Broadcasting Law. That provision says that the 

broadcasting license shall cease to be valid before its expiry if the broadcaster, in spite of a 

written warning, fails to pay the broadcasting fee. 

 

3. Law on Copyright and Related Rights 

 

3.1. In the course of the month of November, a large number of stations in Serbia started 

receiving requests for information from the competent prosecutors. These requests pertained 

to the alleged commercial offense from Article 215, paragraph 1, subparagraph 7) of the Law 

on Copyright and Related Rights. The said Article provides for a fine ranging from 100 

thousand to three million RSD for a commercial offense committed by a company or other 

legal entity that fails to furnish or fails to timely furnish to the organization for the collective 

realization of copyrights or related rights information about the name of the protected object, 

the frequency and scope of exploitation, as well as information about other circumstances 

relevant for calculating the fee paid according to the tariff. For the same commercial offense 

the Law also provides for a fine of 50.000 – 200.000 RSD charged to the responsible person 

in the legal entity. From the above requests it could have been ascertained that the OFPS – 

the Collective Organization for the Protection of Phonogram Producers’ Related Rights – has 

filed an complaint with the RBA against a number of stations that, according to the OFPS, are 

http://registar.ratel.rs/cyr/filestore/?filestore=6&id=738


 12 

not furnishing relevant information about the objects of protection they are using, on the 

basis of which the RBA has filed commercial offense charges with the competent prosecutors. 

 

The Law on Copyright and Related Rights stipulates that radio and TV stations must submit 

on a monthly basis to organizations for the collective realization of copyrights or related 

rights lists of objects of protection these stations have aired, in the manner and in the form 

laid down by the general acts of the particular organization. These lists of aired objects of 

protection are important, since they affect the allocation of the funds collected from the fee to 

individual owners of rights. The problem with OFPS, however, lies with the fact that the 

manner and form of the lists that radio and television stations must submit are not clearly 

regulated by the OFPS general act. Namely, Article 9 of the the applicable fee tariffs charged 

by the OFPS to the users (“Official  Gazette of the Republic of Serbia” no. 94/2009) only says 

that the user must, in writing, by post or e-mail or by using a form downloadable on the 

OFPS webiste, nofity each instance where the repertoire has been used. From the said 

provision it stems that using the form from the OFPS website is optional. In any case, the 

OFPS website also contains the text of the Rules about the notification of aired phonograms 

by the broadcasters, which were adopted by the OFPS Managing Board in late March 2010. 

These Rules stipulate, differently from the applicable tariff, that the notification of aired 

phonograms shall be deemed valid and complete and therefore acceptable only if made 

electronically on the form provided for by OFPS and physically delivered on a CD. The 

authors of this Report find the above to be almost incredible. Nevertheless, it reflects the 

problematic regulations in line with which Serbian broadcasters operate: someone may 

namely be fined by up to three million dinars where he has acted in keeping with the 

applicable Tariff published in the Official Gazette (sending the notification of the used 

repertoire by e-mail) due to the fact that a collective organization has subsequently 

prescribed by an internal act, unpublished in the Official Gazette and thus potentially 

unavailable to the users, that the above e-mail notification will cease to be considered valid 

and complete. It remains to be seen if the prosecutors will press charges upon receiving the 

information they started to collect from stations in November and if the courts will 

pronounce the fines provided for by Law in the ensuing proceedings. 

 

 

III  MONITORING OF THE PROCESS OF ADOPTION OF NEW LAWS 

 

In the period covered by this Report, the Serbian Parliament didn’t debate any legislation of 

special relevance for the media sector. Nonetheless, the Ministry of Trade and Services 

released in the second part of November its Draft Advertising Law. The fact that a new law in 



 13 

this field was being worked on had hardly surprised anyone. Namely, back in December 

2009, the Ministry of Trade and Services set up a working group tasked with drafting the 

working version of the Advertising Law. This group comprised, among others, the 

representatives of the media sector. However, what came as a surprise was the fact that this 

very working group was shunned in the process of making the Draft Law. Namely, the Draft, 

which has recently been introduced to the general public, was produced internally in the 

Ministry, without consultation with the working group. This was a reminder of a similar case 

from 2009, when both the Law on the Amendments to the Broadcasting Law and the Law on 

the Amendments to the Public Information Law were drafted without the participation of the 

previously established working group by the Ministry of Culture. One of these two laws – the 

Law on the Amendments to the Public Information Law – was later found to be 

unconstitutional. The first analysis of the released Draft Advertising Law made by the 

Ministry of Trade and Services points to several facts. Firstly, the Law completely ignores the 

efforts that were invested in the last year in the drafting of a Media Development Strategy of 

Serbia. What’s more, the text released by the Ministry of Trade and Services, by cementing 

the “as-was situation” and the problematic practices in this field, compromises the possibility 

of the implementation of the future Strategy before such document has even been adopted. 

Furthermore, the Draft wrongly implements EU’s Audiovisual Media Services Directive. The 

definitions of terms taken over from the Directive are already unclearly transposed, namely 

these definitions are incorrect. There is no definition as to what constitutes an audiovisual 

media service. The difference between linear and nonlinear media services is ignored. The 

notion of audiovisual commercial communication is not precisely or accurately laid down. 

Audiovisual commercial communication, as defined in the Directive, includes radio, while 

not covering video on-demand. Consequently, the Draft contains rules for commercial radio 

that have been set up in line with the television model, instead of being liberalized. Also, 

audiovisual commercial communication from the Draft involves recommending a person, 

his/her activity, goods, services or image in addition to personal messages, while audiovisual 

commercial communication from the Directive involves recommending goods, services or 

image of a person engaging in a commercial activity. The difference resulted in “public good 

advertising”, i.e. advertising with a positive social goal being again treated as advertising of 

any goods or service, with all negative consequences that we have had so far. Furthermore, 

the Draft wrongly implements some of the concepts contained in the interpretations of the 

European Convention on Transfrontier Television provided by the European Commission. In 

any case, the Ministry of Trade and Services has announced that the public debate about the 

said Draft would be open until late December and that all interested persons are invited to 

submit their written suggestions for amending problematic provisions. 

 

 



 14 

IV MONITORING OF THE ACTIVITIES OF REGULATORY BODIES, STATE 

AUTHORITIES AND COLLECTIVE ORGANIZATIONS FOR THE PROTECTION 

OF COPYRIGHT AND RELATED RIGHTS 

 

REGULATORY BODIES 

 

1. REPUBLIC BROADCASTING AGENCY (RBA) 

 

The Council of the Republic Broadcasting Agency (RBA) has passed a decision to ask for the 

approval of the Ministry of Culture for relieving broadcast media affected by the earthquake 

in Kraljevo from paying the fee to the Agency for a period of six months. The representatives 

of the Council and the Agency have visited the broadcast media in Kraljevo (three television 

stations, four radio stations and the RTS correspondents) and concluded that the earthquake 

had affected the normal operation of the media, as well as that the employees in these media 

had suffered serious damage. Advertising revenue is low to inexistent and there are no signs 

that the situation will improve. The media in Kraljevo are further burdened by having to pay 

overhead expenses, cable distribution of their program and fees charged by other government 

institutions, a press release dated November 17 said. 

 

The said decision of the RBA Council, albeit positive at first glance, raises questions as to the 

position of the RBA and its autonomy. Namely, according to the provisions of the 

Broadcasting Law, the Agency is an autonomous and independent organization discharging 

public powers pursuant to the Law and regulations passed on the basis of the Law. One of the 

key measures of the Agency’s regulatory activities in the field of broadcasting in Serbia 

should be a fee-setting policy. The fees are, again pursuant to the Law, also determined 

depending on the program concept of the broadcasters, namely the origin and type of 

programming that is aired, so as to encourage the airing of certain socially desirable 

programs. Furthermore, the purpose of regulation is to ensure the financial independence of 

regulators and to cover regulation costs. However, the Law stipulates that the Agency will 

determine the amount of the fee with the consent of the Government of the Republic of 

Serbia. Accordingly, the absence of the said consent in a concrete case could give leverage for 

the Government to influence the Agency’s decisions. In the concrete case, there are two 

problems. The first is that the Law does not say that natural disasters affecting broadcasters 

may influence the amount of the fee. This might be interpreted as a mistake by the legislator. 

The second problem/question, in the opinion of the authors of this Report, is why has the 

RBA Council asked for the approval from the Ministry of Culture to relieve the Kraljevo 

media affected by the earthquake from paying the Agency fee for a six-months in the first 

place? It is true that, according to the Law, the amount of the fee is laid down with the 



 15 

consent of not the Ministry of Culture, but the one of the Government of the Republic of 

Serbia. What is beyond doubt is that the situation created by the earthquake in Kraljevo and 

the intent of the Agency to help the local media has once again laid bare the already recognize 

shortcoming of the Broadcasting Law: the powers of the Agency to use the broadcasting fees 

as an effective mechanism for regulating the media market in Serbia are seriously limited, 

namely imprecisely defined. 

 

2.  REPUBLIC ELECTRONIC COMMUNICATIONS AGENCY (RATEL)  

 

RATEL ended the public debate about the Draft Rules on the Amount of the Fee for the Use 

of Radio Frequencies in November. The Draft differs from the old Rules insofar as the criteria 

for determining the fee for the use of radio frequencies, provided for by the new Law on 

Electronic Communications, differ from the ones contained in the former 

Telecommunications Law. The old Law included the degree of economic development of the 

area covered by the radio station as a criterion, which is absent from the new Law. This may 

potentially lead to the evening out of the fees in areas with different degrees of development. 

The objections voiced by the media pertained to the inadequately used second corrective 

mechanism for determining the fee provided for by the Law on Electronic Communications. 

That criterion expresses the need to ensure the introduction of new services, market 

competition and rational use of the radio frequency spectrum. The authors of this Report 

believe that the omission to additionally reduce the radio frequency fee in underdeveloped 

areas – with the purpose of introducing new services, market competition and rational use of 

the radio frequency spectrum – may result in a further increasing gap between developed and 

underdeveloped areas of Serbia. 

 

STATE AUTHORITIES  

 

3.  THE PARLIAMENT OF THE REPUBLIC OF SERBIA 

 

As it was indicated earlier in this Report, the Serbian Parliament didn’t debate any legislation 

of special relevance for the media sector in November. Two sessions of the Parliament’s 

Culture and Information Committee were held in the same period. However, on the table 

were the ways of presenting Serbia’s cultural treasures on the European stage, as well as the 

Draft Law on Foundations, but not any affairs that directly pertain to the media. 

 

 



 16 

4.  THE MINISTRY OF CULTURE 

 

The statements repeatedly made by the Culture Minister Nebojsa Bradic in November, about 

how the Draft Media Strategy was going to be presented to the public at the beginning of that 

month, unfortunately did not materialize. Media and journalists associations were first told 

by the Ministry that the said Draft would be introduced on November 16 and then on 

November 22. The presentation was once again postponed and now the end of January 2011 

is mentioned as a possible date. It is hoped that this will not be merely another postponement 

and failed promise accompanying the process of the adoption of the Serbian Media Strategy. 

We remind that, after the release of the Media Study, produced by the experts hired by the 

European Commission and announced as a basis for drafting the Media Strategy, it was 

announced that the series of round tables in September discussing the Study would be 

accompanied by simultaneous work on the Draft. The Ministry was namely supposed to 

release on each round table the conclusions from the previous round table, which would then 

be joined together in a Draft Strategy. Unfortunately it didn’t happen, in spite of the fact that 

the Ministry had hired the consulting company PricewaterhouseCoopers to write the Draft 

Strategy. According to the Ministry, the material that was written – albeit unseen by anyone 

outside the Ministry – is merely a part of the Strategy that pertains to the “obligations of 

Serbia on the European path”, whereas the financial analysis of the market that is supposed 

to represent the final touch to the Strategy, is reportedly still in the pipeline. Off the record, 

one may hear that the problematic parts of the Strategy are the ones that require a political 

decision on the fate of state media, the models of financing and the proposal contained in the 

Media Study to establish a larger number of regional public service broadcasters. Media and 

journalists’ associations believe that the Ministry is in fact buying time and seeking a way to 

include in the Strategy concepts that were harshly criticized by the associations during the 

round tables. On the other hand, a particular concern is the fact that other ministries are 

already planning solutions from their scope of competence. The latter became obvious when 

the Ministry of Trade and Services presented the Draft Advertising Law, which is totally 

unaligned with the positions that were heard during the debate about the Media Strategy, 

which compromises the future thereof before it has even been adopted. 

 

COLLECTIVE ORGANIZATIONS 

 

5. OFPS – the collective organization for the protection of phonogram 

producers’ related rights 

OFPS – the collective organization for the protection of phonogram producers’ related rights 

has announced that, on the basis of contacts with foreign organizations for the protection of 



 17 

phonogram producers’ and performers’ rights from Europe and the world, which were 

established in late October on the conference of the Global Performance Rights Committee 

held under the auspices of IFPI (International Federation of Phonogram Industry) in 

Copenhagen, it expected that it would soon enter into several international agreements 

concerning reciprocal protection. 

 

Article 186 of the Law on Copyright and Related Rights stipulates that each organization for 

the collective protection of copyright and related rights must, pursuant to an agreement with 

the relevant foreign organization from the same field, ensure the collective realization of 

copyright and related rights of Serbian right holders abroad and foreign right holders in the 

Republic of Serbia. The organization must fulfill this obligation within five years from the 

issuance of the first license for the performance of activity. The OFPS obtained its first license 

back on July 14, 2002 and it was in the meantime often criticized for not being able to 

conclude a sufficient number of agreements with the relevant international organizations. 

According to information posted on the OFPS website, this organization has to date entered 

into agreements with the following international organizations: SCPP – France, VOIS – 

Russia, UMA – Ukraine, SENA – the Netherlands, PPL – Great Britain, RPA – Russia, EFY – 

Estonia, PROPHON – Bulgaria, The IPF Institute – Slovenia and ZAPRAF – Croatia. 

 

6. PI – Organization for the collective realization of performers’ rights 

 

On a session held on November 22, the Management Board of the Organization for the 

collective realization of performers’ rights PI called a regular session of PI’s Assembly for 

December 22. In addition to the adoption of the annual statement of accounts, as well as the 

reports of the Managing and Supervisory Board respectively, the Assembly is expected to 

make decisions concerning the change of its legal organizational form and various 

adjustments so as to comply with the Law on Associations. 

 

According to the transitory provisions of the Law on Copyright and Related Rights, the 

existing organizations for the collective protection of copyright and related rights that were 

engaged in the activity of realizing these rights prior to the entry into force of the new Law in 

2009, shall resume their activities, but shall also conform their status and operations with 

the provisions of the new Law within one year from the entry into force thereof. In that sense, 

the existing organizations must notify their registration and change of legal organizational 

form to the Registry of Associations and apply for deletion from the Registry of Companies 

where they are registered. Since the Law on Copyright and Related Rights entered into force 

on December 24, 2009, the PI is practically trying to fulfil its obligation in the last days of the 



 18 

deadline. It remains to be seen if it will succeed. The other two organizations that have been 

issued a license for the collective realization of rights by the Intellectual Property Office – 

SOKOJ and OFPS – have made the adjustments back in March and April this year, 

respectively. 

 

 

V  THE DIGITALIZATION PROCESS 

 

In the period covered by this Report, no progress has been achieved concerning the digital 

switchover, i.e. the transition from analogue to digital television broadcasting in the Republic 

of Serbia, announced for April 4, 2012. 

 

 

VI  THE PRIVATIZATION PROCESS 

 

Businessman Milan Beko said in an interview on TVB92 that the fact that he owned the daily 

Novosti was never disputed, confirming thereby that he actually controlled three foreign 

companies that owned a combined 62% of Novosti’s shares. Namely, the companies Trimax 

Investments GmbH, Ardos Holding GmbH and Karamat Holdings Ltd acquired the shares of 

Novosti in August and September 2006, buying them out from small shareholders, with each 

of the said companies owning less than 25%. Until now, the Republic of Serbia was believed 

to be the largest single shareholder of Novosti with more than 29% of the shares, while the 

Pension and Disability Insurance Fund (PIO) of the Republic of Serbia held more than 7%. 

After Beko’s interview on TVB92, the media reported that the Securities Commission had 

initiated a procedure to determine the ownership stakes in Novosti. Namely, according to the 

Law on Takeover of Joint Stock Companies, the person that has acquired the shares of a 

company, which, along with those that person already possesses, are exceeding 25% of the 

total number of votes attributed by the voting shares in that company, must immediately 

inform the stock market, the Commission and the acquired shares’ company about the 

takeover. Moreover, the said person must announce a takeover bid, under the conditions and 

in the manner prescribed by Law. The same Law stipulates that the failure to fulfill the above 

mentioned obligations shall be subject to a fine ranging from one to three million RSD. The 

second consequence of the fact that Milan Beko, namely the companies he controls, has not 

timely notified the acquisition of more than 25% shares of Novosti, could be to strip him off 

the voting rights associated with these shares, until the breach is remedied. This would 

practically mean that the state, with its direct share of more than 29% and indirect share of 



 19 

more than 7% via the PIO Fund may, until the breach is remedied, assume the exclusive 

control of Novosti. Although the problem with Novosti occurred after the privatization 

carried out under the regulations that are not effective anymore and after the takeover of the 

shares of minority shareholders by companies controlled by Milan Beko, this is yet another 

proof of the situation where the non-transparency of media ownership in Serbia ultimately 

results in the state controlling an increasing share of the media scene in Serbia, instead of 

leading to privatization and the separation from the state of the main Serbian media. 

 

 

VII CONCLUSION 

 

November too was marked with new cases of physical assaults on journalists. However, the 

court verdicts in related legal proceedings are still pronounced below the legal minimum. 

Such overly lenient penal policy in cases where journalists have been attacked are sending a 

message that the Serbian society is one in which freedom of expression is very poorly valued. 

At the same time, any further postponement of the adoption of the Media Strategy would 

show that the state is not ready to assume clear obligations as to the further development of 

the Serbian media. Reluctance to take clear positions about the transparency of media 

ownership leads to situations where after more than four years the public was unable to 

discern who is the owner of one of the most influential Serbia dailies (the case of Milan Beko 

and Novosti) – we have finally learned that after the owner himself admitted it in a television 

interview. The apparently surprised government authorities later announced that they would 

“launch a procedure to determine”. In the same way, the absence of a clear stance concerning 

the funding of the public broadcasting service has lead to the surprising emergence of the 

Draft Advertising Law. That Law has not only been written almost in secrecy, but it is 

threatening to compromise the adoption of the Media Strategy and cement the current 

situation of uneven status of state and private media in Serbia. If the Media Strategy is finally 

adopted in such an environment, the big question is will it have anything to tackle or will the 

media professionals once again face a fait accompli? It all remains to be seen, probably by 

late January, or maybe not even then, judging from the multiple delays by the Ministry in 

adopting the Strategy and the breaking of its own deadlines. 

 

 


